De wondere wereld van glutamine

Glutamine, waarschijnlijk heb je er wel eens gehoord maar heb je geen idee wat het is of waar het goed voor is. In dit artikel vindt je een beknopte uitleg over glutamine, zoveel als mogelijk geschreven in heldere en duidelijke taal. Wanneer je het hebt over glutamine ontkom je echter niet aan een enigszins technische uitleg. Zonder deze “technische kennis” is namelijk niet uit te leggen waar het goed voor is en of het bijvoorbeeld verstandig is om extra glutamine tot je te nemen.

Bekijk hier alle soorten Glutamine >>

Aminozuren

Dat begint al lekker zal je nu misschien denken, maar het klinkt ingewikkelder dan het is. Glutamine behoort tot de groep van aminozuren en wordt door het lichaam zelf aangemaakt en daarmee behoort glutamine tot de “niet essentiële aminozuren”. Aminozuren zorgen in je lichaam voor de opbouw van eiwitten, ze zijn de bouwstenen voor eiwitten. Ook spelen aminozuren een rol bij de opbouw van spiermassa en spelen zij een rol bij de werking van diverse organen in ons lichaam. Je ziet dat een menselijk lichaam dus niet zonder aminozuren kan. Naast de groep niet essentiële aminozuren kennen we nog de groep essentiële aminozuren. Aminozuren uit deze laatste groep worden niet door ons lichaam aangemaakt en zal je dan ook via voeding tot je moeten nemen. Je vindt deze in dagelijkse voeding als bijvoorbeeld vlees, vis, kaas, melk en noten.

Wat doet glutamine?

Glutamine is medeverantwoordelijk voor je spieropbouw en zorgt er ook voor dat ammonium door je bloed wordt getransporteerd. Glutamine helpt het lichaam herstellen na (intensieve) inspanning en voorziet je lichaam ook van energie. Overbodig te stellen dat je niet zonder kan. Maar doe je er verstandig aan om bijvoorbeeld meer glutamine tot je te nemen dan dat jouw lichaam zelf aanmaakt? Ja!

Waaruit bestaat Glutamine? Klik hier voor een overzicht >>

Het antwoord op deze vraag is een kort en krachtig “Ja”! Immers, met de wetenschap dat glutamine medeverantwoordelijk is voor spieropbouw, kun je dit proces in je lichaam een handje helpen door glutamine als voedingssupplement extra in te nemen. In de fitness –en krachtsportwereld is dit dan ook heel gebruikelijk. Ook wanneer je een duursport, een sport waarbij uithoudingsvermogen belangrijk is, beoefend kan extra glutamine je helpen. Het zorgt ervoor dat je lichaam beter presteert en zorgt ervoor dat je lichaam sneller hersteld na de geleverde inspanning.

Glutamine, gebruik het met mate

Extra glutamine als voedingssupplement tot je nemen is niet schadelijk. Zoals met zoveel dingen geldt ook hier dat je niet moet doorslaan in de hoeveelheid extra glutamine die je tot je neemt. Een gebruik in de juiste dosis levert je veel meer op! Laat je daarom altijd goed voorlichten wanneer je voedingssupplementen gebruikt, om te voorkomen dat deze juist een averechtse werking hebben.