Creatine gebruik? Ga er zorgvuldig mee om!

Creatine wordt door veel sporters gebruikt als voedingssupplement. Zeker niet alleen door topsporters. Ook de amateursporter neemt regelmatig extra creatine tot zich. In de wereld van de krachtsporter is creatine gebruik algemeen goed. Het is zeker verstandig om na te gaan of je op de juiste manier omgaat met dit extra gebruik!

Even een stapje terug

Voor we wat dieper ingaan op zaken is het goed om nog even stil te staan bij de werking van creatine. Eenvoudig gezegd speelt creatine een belangrijke rol richting de energievoorziening van je spieren. Natuurlijk is dit technisch veel verder uit te diepen, maar dat is in dit geval niet van belang. Creatine komt van nature al voor in je lichaam. Extra creatine gebruik zorgt ervoor dat je gedurende een kort moment een betere prestatie neer kunt zetten. Om even terug te vallen op de krachtsport: hierbij is een korte explosieve krachtsinspanning vereist. Door de extra inname van creatine kan je lichaam in de eerste 10 tot 15 seconden jou net dat beetje meer kracht geven. En dit geeft misschien wel voor jou de doorslag in een goede of juist een minder goede prestatie. Bij topsporters kan het het verschil tussen eerste en tweede worden zijn.

Juist gebruik

Creatine komt van nature voor in met name rundvlees en vis. Deze producten eten is op een natuurlijke wijze extra creatine tot je nemen. Ook zijn er voedingssupplementen op de markt voor extra creatine gebruik. Wanneer je deze aanschaft lees dan goed de meegeleverde informatie. Houdt je hier ook vervolgens aan, want dan kun je extra creatine met een gerust hart tot je nemen. Het is niet zo dat wanneer je de dosering verhoogt dit jouw prestatie nog meer verbetert.

Bijwerkingen

Voor zover er bijwerkingen zijn van creatine gebruik zijn dat vooral maag –en darmklachten. In verreweg de meeste gevallen worden deze veroorzaakt door overdosering. Wanneer je het in poedervorm tot je neemt kan dit een aanslag betekenen op je gebit. Dit heeft te maken met de zuurgraad van creatine. Dit natuurlijk alleen als je het regelmatig gebruikt. Creatine in de vorm van een pil is dan een uitstekend alternatief. Gewichtstoename kan een bijwerking zijn. Voor de krachtsporter vaak positief. Dit betekent vaak extra spiermassa. Voor de duursporter (zwemmen, hardlopen) vaak negatief. Deze atleten zijn nu eenmaal graag licht van gewicht.

Geen zorgen

Creatine kun je vrij gemakkelijk verkrijgen. Omdat het een lichaamseigen stof is staat het niet op de dopinglijst. Gebruik creatine dan ook gerust, maar te allen tijde bewust!