Wat weten we van creatine?

Creatine is in de wereld van krachtsporters een bekend en algemeen gebruikt middel. Middel is in dit geval niet helemaal de terechte omschrijving, omdat dit woord al gauw doet denken aan doping. De wereld van de krachtsporters heeft in het verleden regelmatig op een verkeerde manier in de schijnwerpers gestaan en de sport heeft er veel aan gedaan om dit vervelende imago van zich af te schudden. Vandaar dat voedingssupplement een beter passende benaming is voor creatine.

Klik hier voor een overzicht van de beste en goedkoopste creatine >>

Wat is creatine?

Zonder direct heel technisch te worden laat creatine zich lastig omschrijven. Wanneer je creatine wilt gaan gebruiken doe je er echter wel goed aan om te weten wat het is, wat het doet en of er ook nadelige gevolgen zijn bij het gebruik hiervan. Vandaar deze uitleg in “Jip –en Jannekentaal”. Creatine is een lichaamseigen stof. Zoals het woord het dus al zegt maakt je lichaam dagelijks deze stof aan, om precies te zijn ongeveer 1 gram per dag. Creatine heb je nodig in het systeem dat ervoor zorgt dat je spieren bij intensieve inspanning de daarvoor benodigde energie krijgen. Krachttraining is een goed voorbeeld van deze (korte) intensieve inspanning, maar ook bijvoorbeeld sprinten is hier een goed voorbeeld van.

ATP, adenosine trifosfaat

De stof ATP, wat staat voor adenosine trifosfaat, is verantwoordelijk voor de energielevering aan je spieren. Wanneer deze stof wordt afgebroken komt er namelijk energie vrij. De hoeveelheid ATP waarover je spiercellen beschikken is maar beperkt. Zeker wanneer je je spieren op intensieve wijze gebruikt is het van belang om deze spiercellen zo snel mogelijk weer aan te vullen met ATP. De afbraak van creatinefosfaat (CP) is de snelste manier om dit tekort aan te vullen. Het adenosine difosfaat (ADP) in de spier wordt door het gebruik van CP omgezet in ATP en daarmee kunnen de spieren weer snel over (extra) energie beschikken.

Bekijk hier alle soorten creatine >>

Hoe werkt creatine

Wanneer je creatine als voedingssupplement tot je neemt zullen je spiercellen deze omzetten in creatinefosfaat. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen worden je spieren op deze manier weer snel voorzien van energie. Creatine wordt ook meer en meer gebruikt door zogenaamde “duursporters”, of wel sport waarbij uithoudingsvermogen een must is. Met name aan het eind van de wedstrijd, bijvoorbeeld bij de eindsprint, kan het gebruik van creatine de doorslag geven en krijgen spieren net dat beetje extra energie om je winnend over de eindstreep te brengen.
Het grote voordeel van creatine is je nu wel duidelijk. Elk voordeel heeft zijn nadeel en zo is dit dus ook hier het geval. Creatine houdt vocht vast en dit kan ervoor zorgen dat je iets in gewicht toeneemt. Hierbij moet je denken aan zo’n 1 tot 3 kilo. Het is belangrijk om goed te blijven drinken wanneer je creatine gebruikt. Maag –en darmklachten kwamen nog wel eens voor, maar dat was vooral toen dit voedingssupplement nog maar net op de markt was en had vooral te maken met een onjuiste dosering. Nu, een flink aantal jaren verder, zijn er natuurlijk de nodige onderzoeken geweest en zijn de juiste dosis vastgesteld. Hierdoor behoren dit soort klachten tot het verleden.
Creatine kopen is niet heel ingewikkeld. Het supplement is algemeen verkrijgbaar en in verschillende hoeveelheden te koop. Ga er wel zorgvuldig en op een juiste wijze mee om, want ook hier geldt: overdaad schaadt!